Jumaat, 26 Julai 2013

Antara Kulat, Ramadhan dan Setahun

Alhamdulilah sudah separuh Ramadhan kita lalui..ada separuh lagi yang perlu kita tempuhi. Alhamdulillah Allah permudahkan semua urusan kami sekeluarga. Allah mudahkan abang Syahmi untuk belajar berpuasa. Alhamdulillah abang Syahmi dengan rela hati berpuasa, setakat ini hanya sehari tinggal puasa..itu pun sebab syahmi pening dan muntah-muntah. Paling sayang hanya beberapa minit nak azan maghrib..abang Syahmi dah mula nak menangis minta air...apa lagi bagi sahajalah dia berbuka...syahmi berpuasa pun dah jauh bagusnya. 

Puasa kali ni pun mama rasa sungguh senang hati, sebab bos bagi kelonggaran kepada pekerja yang tinggal luar putrajaya untuk pulang 4.30 petang. Jadi, mama sampai ke rumah sebelum jam 5.30 petang dan sempatlah mama menyediakan juadah berbuka. Adala sekali dua abah belikan makanan kat param.



Rakin dan kulat. Lupa nama kulat tu, yang mama ingat kulat tu tumbuh ditempat yang lembab...tandas, sinki, dinding dan ekon. Leceh betul bila Rakin alah kepada kulat..mula-mula dia dapat alergik, muka dan badannya bengkak-bengkak merah macam kena ulat selepas pulang dari masjid. Puas difikir apa yang budak ni alergik sampai berminggu-minggu. Buat ujian alergik di Azzaharah Bangi, tapi biasalah seminggu baru dapat result. Rakin pula susah betul makan ubat, jadi kami ni setakat boleh sapu ubat sahaja. Alhamdulillah sekarang dah kurang naik.

Alhamdulillah anak perempuan cukup setahun hari ini. Budak banyak cakap, banyak main dan banyak makan :). Mama doakan semoga anak mama ni membesar menjadi anak yang solehah,sihat,murah rezeki, bijak dan sentiasa menjaga batas hidup dan agama.

Bila kamu mahu jalan yer.  Sedihnya mama hanya mampu fully breastfeed sehingga 11 bulan sahaja. Sekarang Rania sudah campur minum susu kambing. Kali ni mama sediakannya susu kambing keluaran Hijjaz Marketing - Better Goat. Bagus dari segi bungkusannya dalam bentuk balang 500g. Dulu mama sediakan Rakin susu kambing juga, tapi susu kambing jenama Higoat, agak leceh sikit bila bentuk bungkusannya dalam bentuk sachet. Oleh kerana susu kambing mahal harganya, untuk dapat harga yang murah kami jadi stokis dan pengedar :D, jadi sesiapa yang berminat nak beli, bolehlah berurusan dengan kami. wink wink.

Hai :) Saya dah setahun.



Selasa, 23 Julai 2013

Rania; Bertih



Si comel mama :). 
Hari ni hari ke 6 anak mama naik bertih. 
Giliran abah pula yang jaga Rania.

Jumaat, 10 Mei 2013

Anak-Anak yang Membesar

Rania sudah pandai ke sana sini dengan basikal. Abang Rakin sudah turun pangkat..hehe


Syahmi dan kawan-kawannya. Kasihan tiada laman rumah yang besar untuk bermain. Kena beli rumah besar lagilah :p


Pertama kali syahmi membuat karangannya sendiri. Pandai anak mama. Karangan ini ada sambungannya..tapi mama malas nak bekukan


Tata tertes :D...

Selasa, 30 April 2013

Farm In the City

Ladang di bandar :) Hadiah untuk birthday boy...bersiar-siar sambil memberi makanan kepada haiwan. Memang puas hati bawa budak-budak ke sana :)


Pintu masuk!

 Bagi burung-burung makan



Banyak jenis kura-kura


 Rusa!

 Bagi makan haiwan di air pula..

 Longkang fishing...

 Arnab dan hamster..

Kuda!

Banyak lagi haiwan-haiwan ternakan dan jinak di sana...seronok belai dan bagi diorang makan. Saya mengesyorkan pada ibu-ibu dan bapa-bapa bawalah anak-anak ke sana. Berbaloi-baloi...budak-budak tak nak keluar...hahah. Mungkin kami ke sana kelak lebih kerap sebab berdekatan dengan rumah kami. :D 

Khamis, 25 April 2013

Makna bacaan solat

Marilah selalu perbaiki solat!



Wuduk yang sempurna!



Niat!



Sebar-sebarkan...

Rabu, 24 April 2013

Rizq Syahmi 6 Tahun

Cukup 4 hari abah pergi outstation. Jadinya, mamalah yang menguruskan 3 orang askar di rumah. Dan, alhamdulillah. Hari ni sambut birthday Syahmi dan kawan-kawan di taska nya. Tahun ni syahmi minta kek logo batman. Semoga anak mama ni sihat selalu, membesar dengan cergas dan cerdik. Soleh serta dipermudahkan segalanya.





Setakat cerita pasal birthday sahaja lah mamanya ni :P



Ok ini gambar terbaru anak dara saya..hihih. Bai...tak tahu bila pula akan update..:P

Selasa, 23 April 2013

Rakin 3 Tahun

Gigih mama cantum-cantum gambar. Dan hasilnya!



Puas hati tengok gelagat Rakin setelah dapat kek. Mana taknya..bila mama tanya nak kek gambar apa..haa macam-macam kenderaan dia sebut. Jadi, mama letak semua yang dia minta. Semoga jadi anak yang mendengar kata mama abah, menghormati orang tua dan muda, bijak dan beriman soleh. Serta membesar dengan sihat. Dan moga-moga tuan nama sebagus namanya :)




dan ini kek birthday abah dari mama!



Mama sayang kamu!! Lusa dah birthday abang syahmi, mama baru nak upload gambar abang Rakin. :p

Selasa, 2 April 2013

Beli Online ; Kolegen Mentah, Rumpai Laut






Assalamulaikum. Kepada pembaca-pembaca di luar sana yang berminat mendapatkan rumpai laut yang murah.. boleh dapatkannya dari saya, boleh sms / whatsapp di 0199553193.

Hanya rm12 untuk gred AAA(purple)!!!

Boleh layari Rumpai Laut untuk dapatkan maklumat kebaikannya!!! :)

Isnin, 18 Februari 2013

Aktiviti Hari Minggu

Aktiviti bebas, anak-anak yang pilih sendiri apa yang diorang nak buat minggu ni! :)

Aktiviti pertama


Bahan-bahan
Kertas
Pensil
Sticker warna

Tulis huruf di kertas. Anak-anak melekatkan sticker.


Aktiviti kedua


Bahan-bahan
Kertas
Batu
Pensil
Persil warna air

Anak-anak diberi kebebasan :). Hailnya mama tak sempat nak bekukan sebab sibuk dengan anak dara.

Bai bai.



Khamis, 14 Februari 2013

Masuk 2013


Tak sempat.
Berkubur.
Malas.
Tak tahu.

Aduhai :D.

Assalamulaikum. Bismillahirrahmanirrahim. Dah 2013 rupanya. Sekejap je rasa. Banyak cerita. Banyak hal. Banyak idea. Tapi tiada kesempatan. Setiap kali tengok anak-anak sedang bergolek-golek depan TV. Terdetik di hati dan di mulut.. 'Dah 3 orang anak aku'. Heheh. Oklah mama ceritakan sepanjang 2013 yg telah berlalu.

Hajat; di hati nak buat aktiviti setiap minggu atau setiap bulan di rumah, tapi mamanya malas aka tidak sempat! Banyak aktiviti tapi mama malas bekukan :)!




Pertama kali; Rania mula makan..lagi 6 hari nak 6 bulan. Mamanya tak menyabar nak tunggu 6 bulan :D.




Pertama kali; Rania bergolek sampai ke bawah meja.




Peristiwa; Tidur Rania lama seharian menunggu abang syahmi berjumpa pakar di Tawakal Hospital. Asma.




Peristiwa; Mama dan Rania di wad Az zaharah.




Peristiwa; Abang Rakin yang susah makan ubat. Batuk dan selesema berpanjangan..




Anak-anak yang semakin membesar..



Alhamdulillah :)

Semalam hari lahir Abah..
Selamat Hari Lahir.
Semoga doa mama kat abah dimakbulkan Allah.
Amenn..:)

Mama sayang abah.


Isnin, 7 Januari 2013

Resepi; Kuih Lopes

Saya suka kuih lopes :)

Bahan-bahan:

2 cawan beras pulut
2 cawan santan cair
1/2 cawan air pandan (dikisar)
1 sudu kecil air kapur
1/2 sudu kecl garam
Beberapa titik pewarna hijau
Kelapa parut yg di gaul dengan sedikit garam.

Cara penyediaan:

1. Cuci beras pulut, rendam beras pulut dgn air yang dicampurkan dengan perwarna hijau dan air kapur. Rendamkan selama 3jam.
2. Kisar daun pandan bersama 1/2 cawan air dan tapiskan airnya.
3. Toskan beras dan masukkan dalam loyang. Kukus selama 20minit.
4. Kemudian masukkan santan yang dicampurkan dgn garam dan air pandan kukus lagi selama 30minit.
5. Alas bekas 4segi/bulat dengan plastik/daun pisang. Ambil pulut yg telah masak tadi dan tekan padat2 dgn plastik/daun pisang.
6. Biarkan sejuk,kemudian potonglah ikut bentuk yang disukai. Kemudian golekkan dalam kelapa parut.

Bahan Untuk Air Gula:

3 ketul gula melaka
5 sudu besar gula
3 cawan air
2 helai daun pandan ~ disimpul.

Cara penyediaan:

~ Masukkan semua bahan ke dalam periuk. Bila mendidih kecilkan api dan masak hingga agak likat/pekat. Bila sudah sejuk bolehlah dimakan bersama pulut.