Isnin, 11 April 2011

Masalah Adalah Guru

Ya semua orang ada masalah, tidak satu manusia pun di dunia ini yang tidak ada masalah, masalah kerja, masalah pribadi, masalah keluarga, masalah lingkungan masyarakat, masalah negara, masalah dunia dan masalah dengan Pencipta. Tipu kalau orang cakap dia tak ada masalah. Dan, tidak ada satu manusia pun yang mampu lari dari masalah walau ke mana pun kita lari. Kecuali, hadapinya!

Aku, kalau aku ada masalah, aku suka senyap. Bertakafur. Cuba berfikir tenang dan sedalam-dalamnya. Kalau dah bosan, aku akan bercerita. Sampai mood aku kembali lega. Sambil-sambil selesai masalah yang ada.

Kawal perasaan. Jangan suka sangat EMO yer.
Bertindak dengan rasional.
Ingat. Itu cuma ujian kecil dari Allah.

Aku tak suka orang yang ada masalah suka cakap lepas je. Kalau budak kecil boleh la aku terima. Kalau dah besar?

Betul, setiap orang ada caranya sendiri nak lepaskan amarah masalah. Tapi, jangan bagi tempias kat orang lain...ok. Kawal diri. Kawal perasaan. Tolong bertindak macam orang dewasa. Bagi contoh yang baik pada orang sekeliling. Memang itulah ibu bapa aku ajar aku dari kecil. Contoh terbaik aku. Tak salah berubah untuk kebaikan.

Ingat...

Jika seorang datang membuat kita marah.
Maka dia adalah GURU yang hendak mengajar kita erti sabar.

Jika kita selalu KESEMPITAN wang.
Maka, itu tandanya kita harus bersedia belajar erti berjimat cermat.

Jika kita rasa kita sedang dikecewakan.
Itu menunjukkan kita sedang belajar untuk membina sikap tidak terlalu mengharap dan hakikat tawakal.

Kadang Allah memberi nikmat melalui masalah.

Kadang masalah timbul melalui nikmat Allah.

Allah memberi kedewasaan ketika masalah berdatangan.

Allah melatih ketegaran dalam kesendirian.

” Serulah (manusia) kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk ” ( Q.S. Anhl : 16 )


Anak-anaku,
Ini bukan untuk kamu.

Mama.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan