Rabu, 9 Mac 2011

Penyusuan

Alhamdulillah. Percaya tak percaya mama dah susukan Rakin selama setahun. Bukan senang tau nak jadi setabah ini. Dan bukan mama nak bangga. Hehe tipu tu, mama sememangnya bangga.. kikiki. Tapi mama bukanlah setabah rakan pejabat mama, iza, berkorban masa dan tenaga pam susu sebab anaknya tak mahu langsung 'direct feeding'...hanya memilih minum melalui botol. Dan masih minum susu ibu sepenuhnya walau sudah hampir 6 bulan. Mama juga tidak setabah tini, sebab anaknya tidak mahu minum susu ibu yang lama. Bak kata pepatah kais pagi makan pagi kais petang makan petang. Anaknya memilih untuk meminum susu yang segar sahaja. Maklumlah, susu ibu kalau dibekukan atau disimpam lama, akan ada sedikit perubahan pada rasa dan bau. Penyelesaiannya Tini kena sediakan susu yang baru diperah. Penyelesaian lainnya adalah, masak susu ibu sehingga mengeluarkan buih sebelum bekukannya. Tujuannya adalah untuk matikan enzim lipase yang mana boleh menyebabkan susu ibu bertukar bau dan rasa. Leceh bukan? Tapi untuk anak, mereka sungguh tabah.

Cerita yang mama nak ceritakan adalah mama nak masuk 'contest'. Pertama kali mama join 'contest' dalam internet. Bersungguh benar mama mengambil gambar Rakin bersama susu-susu nya. Susah tau. Rakin tak nak senyum. Jadinya hasilnya macam ni jelah. Mimpi apa mama ni? Hehe bukan apapun, sekadar suka-suka.




Sempena 1 tahun mama menyusukan Rakin, abah belanja mama makan di RedWok Bangi. Uncle Imran dan autie Didi pun join sekali. Bagi mama sedap juga makanan kat situ. Lain kali mama nak cuba steamboat pula kat situ.



Terima kasih abah!. Malas pula mama nak cerita panjang-panjang. Mama sibuk.

Target mama seterusnya, menyusukan Rakin sehingga 1 tahun 6 bulan. Semoga berjaya.

Pertama kali mama cuba edit gambar guna Adobe Photoshop Lightroom. Wink2.

3 ulasan:

  1. tahniah kerana berjaya mengharunginya selama setahun...n tahniah atas kecekalan, kekuatan dan pengorbanan untuk memberikan yang terbaik buat Rakin..

    BalasPadam
  2. hehe..segan plak nama disebut..:p apapun tahniah mama rakin..:)

    BalasPadam
  3. abg>>>tq u. Terbaik utk kita juga.
    t'ni>>>jgn segan-segan. Tq :)

    BalasPadam