Isnin, 14 Mac 2011

Terkedu

'Punch card' mama merah hari ini. Terkedu melihat jam pada waktu tu. 8:07 pagi. Pagi ini mama hanya berpandukan jam kereta. Sah-sah lah jam dalam kereta salah. Tadi masa mama naik ke ofis 7:54 pagi (jam dalam kereta)...bila sampai ditempat 'punch card'..haihhh biar betul.

Program tak boleh nak lari.
Program tak boleh nak kemaskini.
Program tak jadi.
Buat mama tak tahu nak setelkan macamana.

Menjamu mata melihat gambar dan video tsunami dan gempa bumi di Jepun.
Juga membuatkan mama terkedu!

Syukurlah. Kita di sini. Masih aman dan jauh dari bencana alam yang dasyat. Tapi, dengan keadaan sosial yang kacau bilau. Isu-isu politik yang dipandang remeh. Dan segala macam lagi. Mama takut kita akan terkena tempiasnya. Yelah, kita juga tergolong dalam orang yang bersubahat. Tahu tapi membuat tidak tahu. Yang tak betul dikatakan betul. Tidak endah. Namun, segalanya bukan perkara yang mudah. Sebab, kita hanyalah seekor burung pipit.

Cuti sekolah. Seminggu abang Syahmi cuti sekolah. Menumpang di tempat adik. Masa mama hantar Syahmi dan Rakin tadi, tersenyum mama melihat Syahmi menunjukkan gaya sebagai ABANG. Peluk adik, Bercakap dengan adik. Riak muka macam sangat bangga boleh jaga adiknya. Rakin, abang Syahmi sayangkan kamu walaupun kamu selalu dimarahnya. Bukan apa, abang Syahmi cuma tak suka kamu kacau mainannya. Kamu suka sangat ambil mainan yang abang kamu pegang...padahal bersepah lagi mainan lain. Yang di tangan abang juga kamu berkenan. :)



Abang sayang adik!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan